Recensies
Scroll naar beneden om alle recensies te lezen
"Complimenten voor Bart; zéér geslaagde voorstelling.
Er is door leerlingen en collega's erg goed op gereageerd.
Leerlingen hebben er echt over nagepraat met elkaar."
Wim Ciere, Bonaventuracollege Leiden
"Wij zijn bijzonder tevreden over de voorstelling en de prettige samenwerking.
Uit de reacties van collega's en leerlingen maak ik op, dat zij de voorstelling
als zeer waardevol en boeiend hebben ervaren en in die zin een prima aanvulling
op de thema's van onze projectdagen."
Bert Poiesz, Zorgcoördinator DaCapocollege Sittard
"De voorstelling Klappen voor Bart is hier enorm goed gevallen
en wat ons betreft: voor herhaling vatbaar."
Jos Nijhof, Docent Nederlands Visser ’t Hooft Leiderdorp
'Klappen voor Bart is een voorstelling die beklijft.
Precies wat je wilt wanneer je mensen bewust wilt maken van hun gedrag.
Dat geldt zeer zeker voor de pester en zijn slachtoffer, maar ook voor
toeschouwers en meelopers.'
Sittard-geleen Nieuws
FRAGMENTEN VAN RECENSIES VAN LEERLINGEN
Bonaventuracollege Leiden, 3 vmbo
‘Klappen Voor Bart’ is niet alleen leerzaam voor de kinderen die gepest worden,
maar ook voor degenen die pesten. De pesters komen zo te weten hoe het voor
kinderen is die bijvoorbeeld een hazenlip hebben. Want pesten is een zaak die
niet alleen belangrijk is voor de slachtoffers, maar ook voor de pesters.Zij kunnen
zo ook wat leren van hun fouten.'
*
'Het zag er allemaal goed uit, bijvoorbeeld: de verlichting, het geluid en het acteerwerk
waren allemaal goed gedaan. Het zag er allemaal perfect uit. Het leek ook op een soort
van cabaret en toneelstuk in één en daarom vond het publiek het daarom ook grappig
en leuk om te zien, omdat er veel grappen in voorkwamen. Het was ook super knap dat
Bart gewoon zo makkelijk over zijn leven kon vertellen en er grapjes over kon maken
terwijl het een hele akkelige tijd voor hem was geweest. Daarom was het ook zo een leuk
stuk omdat het allemaal zo knap en leuk was gedaan.'
*
'De lessen die je geleerd werden, zijn vertelt op een vermakende manier. Bijvoorbeeld
met liedjes, grappen en gekke beelden. Bart’s leven was zwaar, dat vertelde hij ook.
Maar uiteindelijk kwam hij er zelf boven op, door in zichzelf te geloven. Zo heeft hij
mijn klas geleerd, dat als je iets wilt bereiken en je er helemaal voor gaat, het je ook
kan lukken. Je kan alles bereiken, zolang je er maar in gelooft!'
*
'Omdat hij jarenlang werd gepest was hij al niet zo zelfverzekerd, maar nadat een
pestkop een filmpje van het op het internet plaatste was hij er helemaal klaar mee.
Hij pakte de sterkste schakel terug, door hem buiten bewustzijn te slaan en hem
hetzelfde geven, een hazenlip. Zodra de school hier achter kwam was Bart niet
meer degene die werd gepest, maar werd hij de pestkop.'
'Met dit stukje wou Bart ons leren dat pesterijen nergens voor nodig zijn en hoe
je iemand diep kan kwetsen door ´alleen een geintje´ uit te halen.'
*
'Na de voorstelling ben ik samen met Ashley naar Bart zelf gegaan om een vraag te
stellen, het meeste van het toneelstuk blijkt ook echt te zijn. Het was een leuk en
leerzaam stuk, op de manier hoe hij dit doet is overtuigend. Hij meent echt dat pesten
nergens voor nodig is en hoe je dit tegen kan gaan. Leerlingen kunnen hier veel van
leren en hopelijk worden de pesterijen hierdoor minder.'
*
'Ik persoonlijk vond het beste deel over hoe Bart vertelde hoe hij werd gepest op school,
hoe iemand bijvoorbeeld achter hem aan huppelde in de schoolgangen of als hij thuis
kwam dat hij dan een bos wortelen in zijn tas vond. Ook vind ik het knap dat hij dit zo
durft te vertellen, hij heeft toch best veel meegemaakt in zijn jeugd.'