Reacties leerlingen en docenten

 

 

Complimenten voor Bart; zéér geslaagde voorstelling. Er is door leerlingen en collega's leuk op gereageerd. Leerlingen hebben er echt over nagepraat met elkaar: we hoorden dat op momenten en plekken waar zij zich onbespied wanen!

 

Wim Ciere, Bonaventuracollege Leiden

 

 

 

Wij zijn bijzonder tevreden over de voorstelling en de prettige samenwerking. Uit de reacties van collega's en leerlingen maak ik op, dat zij de voorstelling als zeer waardevol en boeiend hebben ervaren en in die zin een prima aanvulling op de thema's van onze projectdagen.

 

Bert Poiesz, Zorgcoördinator DaCapocollege Sittard

 

 


 

De voorstelling Klappen voor Bart is hier enorm goed gevallen en wat ons betreft: voor herhaling vatbaar.

 

Jos Nijhof, Docent Nederlands Visser ’t Hooft Leiderdorp

 

 

 

 

Klappen voor Bart is een voorstelling die beklijft. Precies wat je wilt wanneer je mensen bewust wilt maken van hun gedrag. Dat geldt zeer zeker voor de pester en zijn slachtoffer, maar ook voor toeschouwers en meelopers.

 

Sittard-geleen.nieuws.nl

 

 


Mijn collega’s vonden de voorstelling heel geschikt voor de doelgroep. De boodschap kwam goed over, het bracht zeker gesprek los en meedere leerlingen wilden weten of het echt gebeurd is.

 

Janneke Molenhuis, Mentor 1c Gomaruscollege Assen

 

 

 

 RECENSIES LEERLINGEN ‘KLAPPEN VOOR BART’

Bonaventuracollege Leiden – 28 november 2012

 

 

 

(...) ‘Klappen Voor Bart’ is niet alleen leerzaam voor de kinderen die gepest worden, maar ook voor degenen die pesten. De pesters komen zo te weten hoe het voor kinderen is die bijvoorbeeld een hazenlip hebben. Want pesten is een zaak die niet alleen belangrijk is voor de slachtoffers, maar ook voor de pesters. Zij kunnen zo ook wat leren van hun fouten.

 

(...) De lessen die je geleerd werden, zijn vertelt op een vermakende manier. Bijvoorbeeld met liedjes, grappen en gekke beelden. Bart’s leven was zwaar, dat vertelde hij ook. Maar uiteindelijk kwam hij er zelf boven op, door in zichzelf te geloven. Zo heeft hij mijn klas geleerd, dat als je iets wilt bereiken en je er helemaal voor gaat, het je ook kan lukken.

Je kan alles bereiken, zolang je er maar in gelooft!

 

(...) Omdat hij jarenlang werd gepest was hij al niet zo zelfverzekerd, maar nadat een pestkop een filmpje van het op het internet plaatste was hij er helemaal klaar mee. Hij pakte de sterkste schakel terug, door hem buiten bewustzijn te slaan en hem hetzelfde geven, een hazenlip. Zodra de school hier achter kwam was Bart niet meer degene die werd gepest, maar werd hij de pestkop.

 

(...) Met dit stukje wou Bart ons leren dat pesterijen nergens voor nodig zijn en hoe je iemand diep kan kwetsen door ´alleen een geintje´ uit te halen.

 

(...) Na de voorstelling ben ik samen met Ashley naar Bart zelf gegaan om een vraag te stellen, het meeste van het toneelstuk blijkt ook echt te zijn. Het was een leuk en leerzaam stuk, op de manier hoe hij dit doet is overtuigend. Hij meent echt dat pesten nergens voor nodig is en hoe je dit tegen kan gaan. Leerlingen kunnen hier veel van leren en hopelijk worden de pesterijen hierdoor minder.

 

(...) Ik persoonlijk vond het leukste deel over hoe Bart vertelde hoe hij werd gepest op school, hoe iemand bijvoorbeeld achter hem aan huppelde in de schoolgangen of als hij thuis kwam dat hij dan een bos wortelen in zijn tas vond. Ook vind ik het knap dat hij dit zo durft te vertellen, hij heeft toch best veel meegemaakt in zijn jeugd.

 

(...) Het zag er allemaal goed uit, bijvoorbeeld: de verlichting, het geluid en het acteerwerk waren allemaal goed gedaan. Het zag er allemaal perfect uit. Het leek ook op een soort van cabaret en toneelstuk in één en daarom vond het publiek het daarom ook grappig en leuk om te zien, omdat er veel grappen in voorkwamen. Het was ook super knap dat Bart gewoon zo makkelijk over zijn leven kon vertellen en er grapjes over kon maken terwijl

het een hele akkelige tijd voor hem was geweest. Daarom was het ook zo een leuk stuk omdat het allemaal zo knap en leuk was gedaan.

 

 

Referenties

 

CSG Beilen, Wilma van Vlijmen 0593-522819

 

Gomarus College Assen, Janneke Molenhuis 0592 34 22 28

 

Visser ’t Hooft Leiderdorp, Jos Nijhof 071 5191210

 

DaCapo College Sittard, Bert Poiesz 046 4512093

 

Beyers Naudé Gymnasium, Leeuwarden, Nienke Eijgelaar 058 2124471

 

t Ravelijn Steenbergen, Renate Arons 0167-525070

 

Twents Carmel College 0541-512066

 

Scroll omhoogScroll omlaag
Webdesign Groningen | van Heemstra WebdesignWebdesign
webdesign groningen webdesign website laten ontwerpen website laten maken